Sunday, December 5, 2010

kentalkan diri..tenangkan jiwa..

assalamualaikum buat semua,
di sini sk nak berongsi sedikit tips tentang bagaimana nak dapat ketenangan jiwa yg kukuh,dalam erti kata lain sekiranya hati serabut bagaimana nak mengelakkan dari terus menjadi kalut. mungkin post ni ditujukan buat yang mengetahui post ni mcm untuk dia..haha..apa pun selamat mempraktikkan ap yg ak share ni..di diambil dari tips seorang motivator terkenal... dato dr hj fadzilah...antara tips untuk mendapatkan jiwa yang tenang adalah..


1-banyakkan solat2 sunat dan berdoa, selain solat fardu yang wajib. semasa berdoa.mintak kat Allah supaya menenangkan hati kita,bersihkan hati dari perkara2 yang lagho(lalai)..

2-banyakkan selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w..paling kurang pun 100x sebelum masuk ke kamar tidur. Mintak mudah2 mudahan kita mendapat syafaat di akhirat kelak. InsyaAllah dgn berselawat hati jadi tenang,minda jadi lapang.

3-membaca al-Quran.kalo boleh kan,korang baca la tafsir sekali..selain mendapat ketenangan,mana tau korang jumpa ayat2 hikmah dalam quran tu.

4-ingat sentiasa berfikiran positif dan sentiasa bermonolog dalam diri "walaupun susah,aku mampu lakukan"...ayat memotivasi dalam diri kita supaya mental kita di'tune' menjadikan benda tu mudah. jangan sekali-kali kita mengutuk dan merendah2kan diri kita.

5-sentiasa memaafkan dan meminta maaf kepada orang lain sebelum tidur,dan kalo boley jangan berdendam dengan orang meskipun orang berdendam dengan kita. semasa meminta maaf sebutkan apa kesalahan kita pada orang tu...

6-sentiasa berpakaian dengan pakaian ulama'. dengan cara ini,orang akan tenang melihat kita dan apabila orang tenang melihat kita insyaAllah akan beri ketenangan pada kita.

7-berkawan dengan ulama' dan orang2 alim.

8-bersedekah. banyak2 la bersedekah kalo kat tabung masjid tu. insyaAllah.kalo korang sesak x de duit pun..Allah akan bagi rezki lain kat korang..ni apa yang ak rasa tau. meskipun mesin ATM rosak..tapi duit tu x rasa sangat. member2 pun ramai..wat loan r..haha

No comments:

Post a Comment