Monday, April 25, 2011

meluncur jauh

assalamualaikum w.b.t diucapkan...urm baru selesai menjalani paper pertama asas keusahawanan..alhamdulillah harapnya semua berjalan lancar dan mengikut perancangan.. kita merancang Allah juga merancang namun perancangan Allah adalah sebaik2 perancangan.,begitulah dalam aturan hidup manusia. bukan main hebat kita merancang namun disebalik perancangan di akhirnya kita terlupa untuk bertawakal.

adalah menjadi satu kesinambungan antara usaha doa dan tawakal lebihan lagi menjelang peperiksaan yang kian hampir.pesanan saya untuk diri sendiri terutamanya dan seluruh mahsiswa yang berada di dunia.

jangan kita ego dengan pemberi rezeki yakni Allah yang bersifat Ar-raziq(yang Maha Member rezki). jangan sampai nikmat yang dikurniakan kepada kita daripadaNya membuatkan kita semakin jauh denganNya. nasihat saya kepada diri sendiri, selalulah bertaubat dan mencermin diri. memang diakui sukar sangat nak hidup dalam suasana yang tiada 'ruh' dalamnya. yang kadang membuatkan kita sendiri leka. 

tetapi sekurang-kurangnya kita cuba untuk kembali ke jalan yang lurus. jangan jadi seperti kaum munafik yang apabila diajak berbuat kebaikan mereka enggan.


dan apabila dikatakan kepada mereka: " marilah (bertaubat) supaya Rasulullah meminta ampun (kepada Allah) untuk kamu", mereka (enggan sambil) menggeleng-gelengkan kepalanya; dan Engkau melihat mereka berpaling (dari bertaubat) serta mereka berlaku sombong angkuh.-( s 63, 05)
begitulah perihalnya dengan kaum munafik yang diajak bertaubat tetapi berpaling. risau pulak tergolong dalam kumpulan ni. Allah tu da bg banyak peluang namun banyak jugak yang aku siakan.  bila agak2 da makin kekiri tu...Dia tarik balik...banyak sangat terjadi..Allahuakbar,lemahnya diri...

salam
~~~akmal harith~~~

4 comments:

  1. eheh!esok aku 2nd last paper der. btw all the best bro tuk exam kau,chill saje okey

    ReplyDelete
  2. haha..aku mggu depan 2nd paper.esok x de apa2..aduhai nak wat pe esok ni.jomtido..

    ReplyDelete
  3. gila la jauh gap korg,minggu depan org sume dah cuti bai.adoi la ko ni.tabahkan hati okeh beb

    ReplyDelete
  4. uish..jangan cakap pasal cti r.semenjak bulan 12 2008 aku da menganggap cuti ni satu bentuk kepasrahan.ade cuti ade la.kalo x de cti x de la.aku cti sem paling lama pernah aku rasa adalah 10hari.

    ReplyDelete