Tuesday, May 10, 2011

keberangkatan pulang

assalamualaikum dan selamat 1 malaysia. hari ini 10 mei 2011, harga gula di seluruh malaysia naik rm 0.20, kata kerajaan harga gula dinaikkan bagi menjimatkan subsidi sebanyak rm 116.6 juta, ini melibatkan segenap pelusuk aspek. jika dikaji keseluruhannya, harga gula naik memberi impak yang positif dan negatif. tetapi semestinya kerajaan akan meggunakan alasan yang psoitif dalam menjawab soalan2 kepada wartawan. alasan yang diberikan..

1-rakyat malaysia ramai yang kena diabetes, akibat pengambilan gula yang melampau..
2- pelarasan subsidi dan pengrasionalan subsidi di peringkat kebangsaan.
3- harga gula di malaysia jauh lebih rendah dari harga gula di negara2 asean yang lain.

menyedari hakikat ini,saya sebagai seorang yang mendukung gagasan aspirasi negara (ceh..),dengan tidak bersetuju dengan kenaikan harga gula ini. jika sebelum ini harga gula termasuk dalam pakej kenaikan 5 dalam 1. termasuklah harga petrol RON97. kini harga gula mula menyendiri..haha.. rakyat belum sempat menikmati kenaikan harga minyak.kini rakyat dihadiahkan pula dengan kenaikan harga gula.

pelarasan subsidi boleh dibuat dengan lebih teliti andai kerajaan menstruktur elaun ahli parlimen yang sedia ada sekarang..haha kenapa ahli parlimen yang kena lak ni.kesian dorang, keja teruk...tapi elaun dorang banyak dow..korang tanya la mana2 ahli parlimen.

kalo baca komen pasal kenaikan harga gula ni..macam2 yang keluar..ade yang kata kerajaan sekarang memang nak jatuh dah, cuma tunggu masa je. jadi sebelum dorang jatuh dorang nak pindahkan subsidi rakyat dan diberikan kepada kroni2 supaya nanti dorang da x jd kepimpinan negara, duit elaun dengan duit kroni2 masuk..ni komen orang tau.bukan aku punya komen!!!>.
sumber malaysiakini.com


apa pun, semoga kita lepas ni dapat berjimat dalam bergula...adios amigos..

aku lupa nak gtau..aku da  abes exam!!!!...yehaaaaa....masa untuk berehat selama 4hari,

salam
~~~akmal harith~~~

2 comments:

  1. keberangkatan pulang..? dapat balik rumah/lepak kat u ko je..?

    ReplyDelete
  2. hahaha..tu jgn ditnya berkenaan cti..smpai sekarang aku pun xtau dapat cyti ke x..

    ReplyDelete