Sunday, May 22, 2011

assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh dan salam 1 malaysia. Sori kepada semua akibat 4hari aku x update belog pasal aku sibuk dengan International Invention and Technology Exhibition ( ITEX '11) kat KLCC, ni bukan projek aku pun tapi projek senior aku, aku cuma join je. ingat nak update gak malam tu, tapi tetibe lak YM aku 'plup'... ade org bg salam la plak..haha. x jd nk update belog.

Alhamdulillah team aku dapat silver awards, ok la tu, nt wat inovation lg. ubah skit skuter yang senior aku wat. ley kot dapat gold awards. banyak gak dow ciptaan yang pelik2 yang dibuat. paling best inovasi dari budak2 sekolah kita dari malaysia dari cara nak tapis air guna zeolite ion, aku pun x amek tau sangat pasal benda ni pasal benda ni lebih kepada chemical, aku bukan major chemist. aku major dalam mechanical engineering.

yang paling best aku tengok budak2 kita dari sibu sarawak yang mencipta alat perangkap lalat, FYI, kat sekolah budak2 ni kesian sangat aku dengar, dengan x de kemudahan internet, telefon pun susah nak sampai. tapi membanggakan bila budak2 ni dapat silver awards gak. tapi untuk katergori Young Inventor, kategori dak sekolah. 
budak2 yg cipta perangkap lalat

simple je kan.

penyertaan terbanyak dari Taiwan, negara Taiwan menang 48 gold awards, lupa nak gtau yang universiti aku dapat 3gold awards. ok la tu untuk sebuah universiti yang kecil macam ni.

tapi kan kebanyakan inventor dari negara Taiwan ni dorang lebih kepada penciptaan produk, tanpa ade analisis yang kukuh. kebanyakan produk dorang pun kreatif gak sebenarnya, dan produk dorang dah ade no siri masing2.

benda yang aku nak share first pasal "Energy Store Device", nak guna senang, ko tumbuk ke. ketuk benda ni sampai benda ni kaler hijau. benda ni menggunakan perinsip potential energy, seperti dalam hukum pertama Thermodynamics
"energy can't be destroyed, it can be transfer from one to another'
menggunakan prinsip ni, budak2 taiwan ni create device yang boleh store energy, jadi eletrik.. then korang ley guna energy ni nak charge enset ke, charge i pod ke. dan eletric device yg x guna banyak eletrik,

di bawah aku sertakan sekali beberapa pic yang sempat aku snap kat pameran ni, sori la skuter aku aku x update, kalo nak lg info klik kat sini..

http://www.nst.com.my/nst/articles//20fatrap/Article/....

rasanya banyak info yang korang ley dapat...
penimbang berat,,yang portable

kettle yg save fuel.

time dinner bersama sir suresh
*aku bila tengok2 balik..laa..asal ade gambar amoi2 taiwan je...haha.yang kettle tu amoi cina malaysia  tau...

No comments:

Post a Comment